Ajankohtaista | 14.04.2022 15:00
Hei Oulun Golfkerholaiset! Suuri kiitos vastauksistanne viime vuotiseen Pelaaja Ensin -kyselyyn. Saimme arvokasta palautetta yli 600 jäseneltämme.
Teiltä saatu palaute Pelaaja Ensin -kyselystä on meille ensiarvoisen tärkeää ja toivomme, että tulevaisuudessa palautteiden määrä kasvaisi entisestään. Olemme käyneet 2021 palautteet läpi kevään aikana sekä henkilökunnan että hallituksen kanssa ja valinneet niiden perusteella tärkeimmät kehityskohteemme. Jäsenkyselyn lisäksi olemme käyneet läpi vuoden 2021 kenttärankingin tuloksia ja sieltä ilmenneet kehityskohteet ovat hyvin samankaltaisia kuin Pelaaja Ensin -kyselyssä.
Toimintamme laadukkuutta seuraava mittari Pelaaja Ensin -kyselyssä on NPS -suositteluindeksi. Olemme asettaneet tavoitteeksemme nostaa NPS -suositteluindeksin vuoden 2019 tasolle, jonka vuoksi 2021 tuloksia verrataan vuoteen 2019.
Mikä on NPS?
NPS®️ eli "Net Promoter Score" tarkoittaa suositteluindeksiä eli sitä, kuinka todennäköisesti jäsenet suosittelisivat yritystä, tuotetta tai palvelua ystävilleen tai kollegoilleen. NPS -asteikko on -100 - +100.
Tulokset kaudelta 2021
- 605 kyselyyn vastannutta jäsentä, palautetta saimme 33 % kaikista kutsun saaneista
- Oulun Golfin NPS -suositteluindeksi 22
- 2019 NPS ollut 54
- Suomessa kyselyyn osallistuneiden kenttien joukossa Oulun Golfin sijoitus 83.
- vertailuna 2019 sijoitus ollut 26.
- Toimenpiteitä vaativista kohteista nostimme tulevalle kesälle tärkeimmiksi tunnelman yhteisössä, kentän kunnon ja tiedottamisen
- Neutraalia ja lähellä Suomen keskiarvoa olevaa palautetta saimme harjoitusalueista ja Pro Shopista
- Erittäin positiivista palautetta saimme Pro- ja opetustoiminnasta, ravintolasta ja klubitalosta
Aloitin juuri Oulun Golfin toimitusjohtajana sekä Oulun Golfkerhon toiminnanjohtajana ja odotan innolla tulevaa golfkesää. Viime viikolla kokoonnuimme yhteiseen palaveriin vakituisen henkilökuntamme sekä Oulun Golfilla yrittäjinä toimivien Harri Ojasen, Henkka Thilin ja Jaska Urvannon kanssa. Tärkeimpänä viestinä ja tavoitteenani koko ryhmälle korostin hyvää yhteishenkeä ja työilmapiiriä, jota jokainen yritys ja yhteisö tarvitsee menestyäkseen. Työyhteisömme teemoiksi tulevalle kesälle valitsimme ilon kautta tekemisen ja yhdessä onnistumisen.
Millä me uskomme onnistuvamme näissä teemoissa? Työyhteisömme kommunikaation tulee olla mutkatonta ja uskallamme puhua toisillemme avoimesti niin hyvinä kuin haastavinakin hetkinä. Meidän pitää olla rohkeita ja uskaltaa haastaa välillä ”vanhat” toimintamallit ja kehittää toimintaamme. Kaikki kokeilut eivät aina onnistu, mutta työyhteisössämme hyväksytään myös epäonnistumiset, joiden kautta opimme aina jotain uutta. Jokainen tehtävä ja vastuualue vaatii ammattitaitoiset tekijänsä, mutta onnistuminen vaati myös intohimoa ja asennetta. Laadukas lopputulos vaatii aina loistavan suunnitelman: mitä tehdään, miten tehdään, koska tehdään ja kuinka nämä asiat näkyvät mahdollisimman positiivisesti meidän jäsenistömme palveluissa.
Yhteistyökumppaniverkostomme tulee laajenemaan tulevana kesänä merkittävästi. Teille jäsenille tämä tulee näkymään yhteistyökumppaniemme tarjoamina etuina, kilpailutapahtumien laadukkuudessa ja mukavina lisähaasteina golfkierroksella. Luvassa on esimerkiksi hole-in-one palkintoja.
Uskon, että yllä olevat asiat saavat teidät ja vieraamme viihtymään entistä paremmin Oulun Golfilla ja palveluidemme taso nousee kohisten. Teidät jäsenet haastan siihen, että tervehditään ja huomioidaan niin tutut kuin uudetkin pelikaverit hymyssä suin. Luodaan yhdessä Oulun Golfkerhoon välittämisen kulttuuri, jonne kaikki jäsenemme ja vieraamme kokevat olevansa tervetulleita.
Nautitaan tulevasta Golfkaudesta ja tehdään siitä yhdessä onnistunut. #MEollaanOULUNGOLF
Toimistolla on tehty muutamia todella merkittäviä muutoksia talven aikana. Ryhdyimme heti kauden päätyttyä suunnittelemaan kokonaan uusia toimistotiloja sekä vastaanottoa klubille. Hallinnon työskentely avotoimistossa vastaanoton yhteydessä on ollut liian rauhatonta, minkä vuoksi näimme tärkeäksi remontoida tilat, jotta toimisto palvelisi meidän sekä asiakkaidemme tarpeita entistä paremmin. Koemme, että muutoksilla voimme vaikuttaa kokonaisvaltaisesti työntekijöidemme työhyvinvointiin, minkä uskomme puolestaan parantavan työmme laatua sekä asiakaskokemusta.
Olemme myöskin panostaneet työntekijöiden rekrytointiin aiempaa huomattavasti enemmän ja tulevalla kaudella meillä tulee olemaan työntekijöitä monipuolisesti eri rooleihin niin vastaanotossa kuin myös muunkin palvelun tukena. Resurssien lisäämisellä pyrimme parantamaan toimiston palvelua sekä panostamaan Oulun Golfin yleisilmeen viemisessä seuraavalle tasolle.
NexGolfin vaihtaminen WiseGolfiin
Otimme tämän vuoden puolella käyttöön uuden toiminnanohjausjärjestelmän WiseGolfin, joka on osoittautunut jo tähän mennessä maineensa veroiseksi. WiseGolfiin on integroitu kaikki mahdollinen tehokkaan ja toimivan golfhallinnon toteuttamiseksi, mikä tulee näkymään selvästi myös asiakkaillemme. Järjestelmää kehitetään aktiivisesti yhteistyössä kaikkien Wise-kenttien kanssa, joten olemme todella optimistisia muutoksesta. Uuden järjestelmän myötä myöskin nettisivumme siirtyivät WiseNetworkin alle, mutta olemme pyrkineet jälleenrakentamaan ja säilyttämään Aida Markkinoinnin luoman loistavan kokonaisuuden edellisiltä sivuiltamme.
WiseGolfin avulla olemme pystyneet helpottamaan ja selkeyttämään jokapäiväistä työskentelyämme sekä monipuolistamaan palveluamme muun muassa verkkokaupan muodossa. Jatkossa pelaajiemme on mahdollista hankkia esimerkiksi jäsenyydet ja pelioikeudet suoraan verkkokaupasta.
Pelaajille muutos WiseGolfiin siirtymisessä näkyy seuraavasti:
- WiseGolf -> mm. ajanvaraus, verkkokauppa, uutisointi
- GameBook -> kilpailu- ja tasoituskierrokset
Toimiston puolella uuden järjestelmän käyttöönoton tuoma muutos on vieläkin suurempi. WiseGolfiin sisältyy käytännössä kaikki erilliset tarvittavat työkalut aina tiedottamisesta kirjanpitoon liittyen. Tätäkin juttua luet WiseGolfin alustalla olevalta nettisivulta tai olet saanut julkaisun uutiskirjeenä järjestelmän kautta. WiseGolfiin siirtymisen myötä saimme kilpailujen ja tapahtumien järjestämiseen työkaluksi jo monille pelaajille tutuksi tulleen GameBookin. Tulemme ohjeistamaan pelaajiamme mahdollisimman hyvin uusien järjestelmien käyttöönottoon ja käyttämiseen liittyvissä asioissa.
Jatkossa muun muassa pelilippu- ja vieraspelaajien ajanvaraus sekä maksaminen onnistuu täysin omatoimisesti WiseGolfin kautta. Toimintojen automatisointi ja uuden järjestelmän monipuolisuus tulevat kehittämään asiakaskokemusta huomattavasti. Esimerkkinä, kaudella 2021 vietimme puhelimessa yhteensä 215 tuntia. Puhelut tulevat suurimmaksi osaksi aamupäivästä, jolloin myös vastaanotossa asioidaan aktiivisesti. Vastasimme kaikkiin puheluihin 87 %:sti, vaikka caddiemastereita oli työvuorossa yleensä maksimimäärä eli kaksi henkeä. Puhelut liittyivät pääasiassa ajanvaraukseen sekä muihin asioihin, jotka asiakkaan on mahdollista jatkossa hoitaa täysin omatoimisesti. Toivomme WiseGolfiin siirtymisen osaltaan vapauttavan vastaanoton resursseja asiakkaidemme palvelun parantamiseksi.
Viestintä ja kommunikaatio
Kaiken edellä mainitun ohella tiedottamisen ja kommunikaation parantaminen tulee olemaan tärkeimpiä kehityskohteitamme. Luomme koko organisaation kanssa yhdessä viestintä- ja kommunikaatiostrategian, jotta pystymme tarjoamaan mahdollisimman kattavasti ajankohtaista tietoa pelaajillemme esimerkiksi kentänhoidollisista toimenpiteistä sekä informoimaan hyvissä ajoin tapahtumista ja kilpailuistamme. Esimerkiksi viikkotiedotteen sisällön luomiseen tulemme kysymään jäsenistömme mielipiteitä ja palautetta.
Viestintään ja kommunikaation liittyvät ongelmat olemme tiedostaneet myös organisaation sisällä. Olemme saaneet jo muutaman vuoden palautetta tähän liittyen ja haluamme jatkossa viestinnällämme osoittaa, että ymmärrämme muun muassa läpinäkyvyyden merkityksen yhteisömme kannalta. Avoimuus ja rehellisyys tulevat olemaan kantavia teemojamme, jotta pystyisimme jälleenrakentamaan yhteishenkeä takavuosien tasolle.
Tätä kirjoittaessa on jo katse vahvasti kaudessa 2022, mutta muistellaanpa hetki menneitä. Viime keväänä tilanne oli vähän eri kuin nyt. Normaalista talvesta huolimatta keväällä lumien vähentyessä viheriöiltä alkoi paljastumaan huolestuttavia merkkejä. Niin meillä kuin monella muullakin Suomen golfkentistä lumihome oli päässyt leviämään viheriöillä tehden pahaa jälkeä viheriönurmelle.
Meillä lumihome levisi käytännössä jokaiselle viheriölle, joka taas myöhästytti viheriöiden avaamisia ja avaamisenkin jälkeen viheriöiden pelikunto ei ollut millään mittarilla hyvä. Syitä tähän on koitettu pähkäillä monenkin tahon kanssa, että miksi näin pääsi käymään, vaikka syksyn torjuntatoimenpiteet oli tehty ajallaan. Itse epäilen yhdeksi syyksi sitä, että ensilumi satoi vielä sulaan maahan ja paksun lumipeitteen ja sulan maan väliin jäi lumihomeelle otolliset olosuhteet levitä.
Tästä oppineena tehostimme viime syksyn torjuntaa. Aloitimme torjunnat normaalia aiemmin ja lisäsimme yhden ylimääräisen torjuntaruiskutuksen, jokaisen ruiskutuksen aikaan olosuhteet torjuntaruiskutukselle olivat hyvät: ruiskutukset päästiin tekemään kuiville pinnoille eikä vesisateita ollut niin paljon kuin vuosi sitten syksyllä. Viheriöheinä lähtikin kohti talvea hyvin terveen näköisenä ja tautilaikkuja ei ollut juurikaan näkyvissä, joka on ensimmäinen hyvä merkki viheriöiden talvehtimiselle.
Talven tulo oli myös edellisvuotta parempi. Maa pääsi jäätymään kunnolla ennen ensilumia ja kun lunta alkoi tulla sitä tuli kerralla paljon. Joulu-helmikuun aikana plussajaksoja ei juuri ollut, päivä siellä toinen täällä, mutta nämä olivat niin lyhyitä, ettei sulava vesi päässyt menemään paksusta lumipeitteestä läpi. Talven aikana viheriöitä on käyty katsomassa useampana kertaan, jäätä taikka tautia emme ole havainneet.
Nyt huhtikuun alussa tilanne on edelleen hyvä suurimmalla osalla viheriöistä. Maaliskuun plussakelit ovat aiheuttaneet ohutta jääkerrosta kuudelle viheriölle, mutta näissäkään tapauksissa jään alta ei tullut mädän hajua, joka on merkki, ettei vielä ole hätä. Näiden griinien osalta otamme lumet pois ja särjemme ohuen jääpeitteen, että heinäkasvin tuottamat kaasut pääsevät vaihtumaan, joka taas vähentää heinän ”tukehtumisriskiä”. Jäänpoiston jälkeen viheriölle lingotaan lumet takaisin suojaksi. Vaikka tilanne on tällä hetkellä hyvä, muistutan silti, että lopullinen tilanne nähdään vasta, kun lumet ovat griineiltä pois ja tämänhetkisellä lumimäärällä ja sääennusteilla siihen menee vielä tovi.
Lumen poisto viheriöitä tehdään vain tarvittaessa; käytännössä silloin kun viheriöpinnat lumen alla menevät kosteaksi, jota ne tällä hetkellä vielä eivät ole. Lumipeite toimii siis edelleen suojana pakkaselle ja myös alkukevään kuivumisriskille.
Kahden viime kauden perusteella pelaajamäärämme ovat kasvaneet entisestään, tämä aiheuttaa haasteita kentänhoidolle ja tähän olemme nyt reagoineet kasvattamalla kausityöntekijöiden määrää edellisvuotisesta.
Tarkoituksena on myös muutamilla kentänhoidon osa-alueilla tehdä pieniä muutoksia:
- Kokeilemme väylillä kasvusääderuiskutuksia. Tämä vähentää nurmen pituuskasvua ja tihentää nurmea. Leikkuukertoja emme kuitenkaan vähennä tästä huolimatta. Ruiskutuksia tulee kauden aikana 5 kpl ja tällä koko kokeilulla haemme väylänurmen laadun parannusta. Kaudelle 2021 tiputimme väyläruohon leikkuu korkeuden 15 millistä 13 milliin ja tulevalle kaudella väylät tullaan leikkaamaan 12 milliin.
- Raffien osalta suurin muutos tulee olemaan semi-raffit jotka leikkaamme sekä väylien että viheriöiden ympärille. Raffiruoho on yleensä tuuheimmillaan heti väylän laidassa väylille tehtävän kastelun ja lannoitus vuoksi. Tällä tavoittelemme parempaa pelattavuutta. Pelaaja Ensin -kyselyssä saimme palautetta viheriöiden nopeudesta, ja siitä kuinka pallo vierii putatessa. Palaute jäsenistöltä oli selkeä, 93 % kehittävää palautetta antaneista oli sitä mieltä, että viheriöt tulisi olla hieman nopeammat. Ensi kesänä tulemme jyräämään viheriöt säännöllisesti kerran viikossa. Tällä toimenpiteellä on positiivinen vaikutus sekä nopeuteen että pallon vierintään.
- Pelaajamäärä kentällämme on valtava ja se on näkynyt korostetusti tiipaikkojen kunnossa. Tällä hetkellä kentällämme tehdään tiipaikkaremonttia, joka tulee kestämään muutaman vuoden. Remontti aloitettiin syksyllä vanhalta vaaralta ja jatkuu tulevana syksynä uudelle vaaralle sekä sangille. Pelilliset vaikutukset ensi kesänä tulevat olemaan vähäisiä koska vanhat tiipaikat ovat suurimmilta osin käytössä kun uusia rakennetaan. Tiipaikkojen hoitamiseen olemme lisänneet resursseja jotka tulevat tekemään säännöllistä huoltoa ja paikkokylvöä teepaikoille leikkuiden lisäksi.
Prot tarjoavat ammattitaitoista opetusta taas tulevana kesänä. Alkeiskurssit, junnukurssit, ryhmätreenit, teematunnit, kertauskurssit, pelikurssit, tyhy-päivät ja yksityistunnit. Tarjoamme kattavan paketin opetusta ja valmennusta. Valmentajina toimii neljä golf-opettajaa.
Tulemme tarjoamaan asiakkaillemme laadukkaan ja monipuolisen tuotevalikoiman jossa on kaikki golfin valtamerkit edustettuina. Myymme mailat, vaatteet, tarvikkeet. yms. Panostamme mailamyynnissä ammattitaitoiseen fittaukseen ja laajaan demomailavalikoimaan sekä järjestämme mailamerkkien demopäiviä koko kauden ajan Sankivaaran rangella. Tarjoamme myös ammattitaitoisen mailanhuoltopalvelun.
Spinin henkilökunta odottaa malttamattomasti lumien sulamista ja kesän tuloa. Panostamme tuoreisiin raaka-aineisiin ja maukkaisiin itsetehtyihin lounasruokiin, raikkaaseen monipuoliseen salaattipöytään ja take-away tuotteisiin vitriinistä. Suosion saavuttaneen perjantaisen leikepäivän lisäksi panostamme tulevana kesänä myös kasvisruokiin entistä enemmän.