FAQ

Kauppa

Ajanvaraus

Aloita Golf

Oulun Golfin 2024 kauden läpikäynti pelaajilta saadun palautteen kautta!

Suuret kiitokset kaikille 2024 jäsentyytyväisyyskyselyyn vastanneille 609 Oulun Golfkerholaiselle sekä 375 vieraspelaajakyselyyn vastanneelle.

Valtavamäärä palautetta, jonka olemme käyneet läpi ja poimineet alla olevaan juttuun niitä kohtia missä koimme onnistuneen kauden 2024 osalta ja kohtia, johon haluamme panostaa ja kehittyä kaudella 2025.

Kokonaisuudessaan Oulun Golfin tulokset kehittyivät niin jäsenten kuin vieraspelaajilta saadun palautteen perusteella selkeästi edelliseen vuoteen verrattuna.

NPS®️ eli Net Promoter Score tarkoittaa suositteluindeksiä eli sitä, kuinka todennäköisesti jäsenet suosittelisivat yritystä, tuotetta tai palvelua ystävilleen tai kollegoilleen. NPS-asteikko on -100 - +100.

  • Suosittelijat (pisteet 9-10):
  • Passiiviset (pisteet 7-8):
  • Arvostelijat (pisteet 0-6):


Oulun Golfkerhon NPS®️ tulokset 2024:

· Jäsenet NPS®️ 50 (2023, 44)


20242023
Miehet4540
Naiset6355
Osakkaat5957

​​​​​​​

Sijoitus Suomessa omien jäsenten palautteen perusteella 44 (mukana 85 yhteisöä)


· Vieraspelaajat NPS®️ 53 (2023, 40)


20242023
Miehet
5038
Naiset
6450
​​​​​​

Sijoitus Suomessa vieraspelaaja palautteen perusteella 31 (mukana 73 yhteisöä)

Jäsenten sitoutuminen Oulun Golfkerhoon kehittyi positiiviseen suuntaan:

· Kuinka todennäköistä on, että jatkat Oulun Golfkerhon jäsenenä kahden vuoden päästä.


20242023
Kyllä72 %
68 %
Ehkä
22 %
24 %
Ei
6 %
8 %
​​​​​​​

Kauden 2024 tulosten perusteella olemme päivittäneet kehityssuunnitelmaamme ja tässä jutussa avaamme niitä kentän, ravintolan, asiakaspalvelun ja hallinnon osalta. Omalta kohdaltani uskon edelleen, että kolmeen alla olevaan asiaan keskittymällä tulokset kehittyvät pitkällä aikavälillä positiiviseen suuntaan.

Jäsenet ja pelaajat

Tärkein asia menestyvässä yhteisössä ja yrityksessä on asiakas, joka meidän tapauksessamme on pääasiallisesti Oulun Golfkerhon jäsen, unohtamatta tietenkään isoa joukkoa vieraspelaajiamme. Pelaajakokemuksen kehittäminen kokonaisuudessa, jäsenten ja vieraspelaajien huomioiminen, loistavakuntoinen kenttä, ajankohtainen ja selkeä tiedottaminen muutamia mainitakseni.

Henkilökunta

Menestyvä yritys/yhteisö tarvitsee motivoituneen henkilökunnan. Haluamme pitää henkilökunnasta hyvää huolta ja tarjota heille mahdollisimman hyvät resurssit, työkalut ja edellytykset onnistua työssään. Henkilökunnan sitoutumista ja tyytyväisyyttä mittaamme yhteistyökumppanimme Elon kautta tehdyllä henkilöstökyselylle. Olemme erittäin tyytyväisiä henkilökunnan NPS®️ tulokseen, joka oli tänä vuonna 73.

Yhteistyökumppanit

Oulun Golfin tulee olla yhteistyökumppanina kiinnostava ja edesauttaa yhteisön tai yrityksen liiketoimintaa positiivisella tavalla. Olemme talousalueen suurin urheiluseura, joka pystyy tarjoamaan yrityksille useita erilaisia tapoja näkyä tai käyttää meidän palvelujamme.

Antoisia lukuhetkiä!

Petri Väänänen Toimitusjohtaja Oulun Golf oy/ Toiminnanjohtaja Oulun Golfkerho ry

#MEollaanOULUNGOLF


Kentän Pelaaja ensin tulokset 2024:

Jäsenet NPS®️ 75 (2023, 44)

Palvelualue20242023
Kenttä on kokonaisuudessaan hieno ja hyvin hoidettu
78
75
Viheriöt ovat hyväkuntoiset, pallo vierii "niin kuin pitääkin"
7365
Viheriöt ovat nopeudeltaan sopivat
7569
Väylät/fairwayt ovat hyväkuntoiset
7378
Bunkkerit ovat hyvässä kunnossa
6362


Vieraspelaajat NPS®️ 80 (2023, 77)

Palvelualue
20242023
Kenttä on kokonaisuudessaan hieno ja hyvin hoidettu
8378
Viheriöt ovat hyväkuntoiset, pallo vierii "niin kuin pitääkin"
7766
Viheriöt ovat nopeudeltaan sopivat
7869
Väylät/fairwayt ovat hyväkuntoiset
8080
Bunkkerit ovat hyvässä kunnossa
8179
​​​​​​​​​​​​​​

Kentänhoidon kausi 2024 ja tulevaa

Syksyllä 2023 ennenaikainen talven tulo yllätti myös Sankivaarassa ja tästä johtuen ihan kaikkia syystöitä ei saatu tehtyä loppuun asti. Tämä näkyi jonkin verran kevään 2024 kentän kunnossa. Kenttä talvehti mielestäni kuitenkin sen verran kohtalaisesti, että pelit päästiin aloittaan suoraan viheriöille. Kolme viheriötä Sangilla jouduimme pitämään pois pelistä alkukaudesta. Näille ja muutamalle muulle talvituhoista kärsineille viheriöille tehtiin heti olosuhteiden salliessa kylvöt ja saimmekin heinän itämään suht nopealla aikataululla. Tähän suurimmat vaikuttavat asiat ovat lämpötila ja veden saanti. Tämä oli toinen kausi kun käytimme kylvösviheriöillä päiväkasteluja jo pelien ollessa käynnissä. Kylvösten säännöllinen vedensaanti nostaa onnistumisprosenttia huomattavasti. Toki viheriöiden kastelu päiväsaikaan pelien ollessa käynnissä varmasti häiritsee pelaamista, mutta mielestäki pelaajat ovat ottaneet asian ymmärtävästi, eikä ainakaan minun korviini ole tullut kyseisestä asiasta negatiivista palautetta. Kiitos ymmärryksestä.

Kevään kylvöistä ja heinän idättämisestä kun päästään niin sanottuun ”normitilanteeseen” niin kentänhoito keskittyy ylläpitävään hoitoon, meillä se alkaa yleensä kesäkuun alkupuolella. Tänä kesänä tätä kesän normaalia arkirutiinia saatiin pyöritettyä meidän kausityöntekijäporukalla varsin mukavasti. Kaikkien nurmialueiden leikkaus sujui säännöllisesti suunnitelman mukaan. Viheröiden jyräystä saimme myös säännöllistettyä ja aiemmin keskustelua aiheuttanutta tiipaikkojen paikkausta on tänä kesänä tehty säännöllisemmin.

Vaikka kausi on mennyt mielestäni hyvin kentänhoidon kannalta, niin aina myös löytyy parantamisen varaa. Nostankin muutaman asian esille missä meillä olisi mielestäni parantamista ensi kaudelle.

Bunkkerit

Sankivaaran bunkkerit alkavat olla siinä kunnossa että ne tarvitsevat jo isompaa kunnostusta. Bunkkerin ja raffin reuna alkaa olla monessa paikkaa häilyvä käsite, reunat pitää kantata jotta ulkonäöllisesti ja pelillilesti on selkeää onko pallo bunkkerissa vai ei. Lisäksi bunkkerit ovat tällä hetkelle keskenään pelattavuudeltaan erinlaisia. Hiekan määrän laittaminen samanlaiseksi bunkkerissa on se keino jolla tätä pyritään parantamaan. Ensi kesäksi suunnitelmissa onkin kaikkien bunkkereiden läpi käynti, niin kanttaus kun hiekan määrän yhtenäistäminen.

Viheröiden mekaaninen hoito

Viheriöiden mekaanisella hoidolla tarkoitan normi leikkuista ja jyräyksistä poikkeavia toimia: hiekotus, pystyleikkuu, viiltoilmastukset. Nämä toimenpiteet hetkellisesti häiritsevät puttausta, mutta ovat juuri niitä joilla pitemmässä juoksussa viheriöiden pelattavuutta ja nopeutta parannetaan. Näitä on tänä vuonnakin tehty, mutta mielestäni varsinkin hiekotus

pitäisi olla vielä säännöllisempää. Rajoittavana tekijänä kuitenkin olen kokenut kilpailut, joita meillä kalenterissa kesäaikaan on varsin runsaasti. Kilpailupäiville ei mielellään hiekkoja griineille levittäisi. Tavoitteena olisikin keksiä keinoja saada mekaanista hoitoa säännöllisemmäksi kuitenkin siten että saamme tehtyä nämä välillä varsin täydenkin kilpailukalenterin lomassa.

Klubialueen siisteys

Klubin ympäristö sisältäen parkkipaikat ja rangen on yks keskeisimistä paikoista kentällämme. Yleiseen siisteyteen vaikuttaa moni asia: golfkärryjen särmäys, hiekkapussien siirto, roskien tyhjennyt, rangen mattojen särmäys ja tiinjämien poistaminen, nurmialueiden leikkaus, kivetysten rikkaruohojen kitkeminen, golfautojen pesu yms yms. Nämä on pieniä asioita, mutta lista alkaa olla jo pitkä mitä kaikkea pitää hoitaa. Kentänhoidon puolella nämä on kuitenkin niitä asioita mitä tehdään kun itse kentänhoidon töistä keretään. Nyt olisikin tarkoitus ensi kesäksi palkata yksi kesätyöntekijä vastaamaan klubin ympäristön, parkkipaikan ja rangen lyöntipaikkojen siisteydestä.

Tätä kirjoittaessa on ensilumi maassa Sankivaarassa. Syksyn työt on saatu tehtyä ajallaan ja kentän nurmialueet (varsinkin viheriöt) lähtevät kohti talvea hyvässä kunnossa. Tautipaine viheriöillä, jota tähän aikaan vuotta monesti on, ei ole nyt ollut niin näkyvää onnistuneiden torjuntaruiskutusten ansiosta. Toisin sanoen tästä tilanteesta on hyvä lähtä kohti talvea. Kokeilemme tänä talvena muutamalla viheriöllä muovisuojausta, viheröiksi valitsimme niitä joihin muodostuu helpoitin jäätä talven aikana. Muovit on jo levitetty ja toiveenani on että saamme tästä esimakua kuinka muovitus parantaa talvehtimista. Perinteiseen tapaan viheriöiden tilannetta seurataan myös talven aikana ja jäänpoistoa tehdään jos tarve on.

Kiitoksen kaikille Sankivaaralaisille kuluneesta kaudesta.

-Kenttämestari Marko Jaara


Ravintola

Yksi merkittävimmistä muutoksista kauteen 2024 oli ravintolatoimintojen ottaminen osaksi Oulun Golf Oy:n liiketoimintaa. Muutoksella lähdettiin tavoittelemaan selkeää parannusta niin jäsenistön kuin vieraspelaajien tyytyväisyyteen ravintolapalveluita kohtaan ja sitä kautta sitoutumista ravintolapalveluiden käyttöön.

Ensimmäisen kauden jälkeen voimme todeta, että ravintolatoimintojen muutos onnistui täydellisesti. Jäsen- ja vieraspelaajapalautteet osoittavat, että pystyimme vastaamaan heidän odotuksiinsa lähes täydellisesti ja palautteet kehittyivät jo ensimmäisenä vuonna valtavin harppauksin.


Oulun Golfravintolan pelaaja ensin tulokset 2024:

Jäsenet NPS®️ 51 (2023, -39)

Palvelualue
20242023
Ruoka ja juoma
8865
Palvelu ravintolassa oli hyvää
9173
Ruokien ja juomien tarjonta on monipuolista
8558
Ruoka on hyvää
8956


Vieraspelaajat NPS®️ 54 (2023, 20)

Palvelualue
20242023
Ruoka ja juoma
8675
Palvelu ravintolassa oli hyvää
9082
Ruokien ja juomien tarjonta on monipuolista
8372
Ruoka on hyvää
8575
​​​​​​​

Ravintola haluaa kiittää asiakkaita kuluneesta kaudesta.

Ravintolan ensimmäinen kausi osana Oulun Golf Oy:tä oli mukavan vilkas ja sopivan kiireinen.

On ollut ilo huomata että varsinkin lounaspöytämme on ollut suosittu ja saanut paljon kiitosta!

Ensikaudella jatkamme samalla linjalla, panostamme vitriinin valikoimaan sekä tietysti lounastarjontaan.

Erilaisia teemapäiviä ja klassikkoruokapäiviä voisi kokeilla ensikesän ruokalistalle mutta varmasti tulemme jatkamaan hyvän salaattipöydän ja hyvin tehdyn kotiruoan parissa myöskin ensivuonna. Keittolounas meni myös kaupaksi ja maukkaita keittoja on tarjolla taas ensikesänä.

Iso kiitos asiakkaille ja erityisesti klubin ja kioskin henkilökunnalle kuluneesta kesästä, mukavaa syksyä ja keväällä viimeistään nähdään.


Harri Ojanen, ravintolapäällikkö Oulun Golf


Asiakaspalvelu, tiedotus ja johto

Golfkentän asiakaspalvelija, eli caddiemaster, toimii golfkentän ja asiakkaiden välisenä yhteyshenkilönä. Hänen tärkein tehtävänsä on tarjota asiakkaille apua, tukea ja vastauksia heidän mitä erinäisimpiin kysymyksiin. Työ sisältää asiakaskohtaamisia puhelimitse, sähköpostitse tai kasvotusten. Kuten taulukosta alla näkee niin palvelu koetaan hyväksi. Jäsenet 85 ja vieraat 88.

Tavoitettavuus koettiin hyväksi niin aukiolojen kuin puhelujen/sähköpostien osalta.

Puhelujen määrä se jaksaa hämmästyttää joka vuosi. Pelikauden aikana vastaanotimme 6771 puhelua ja vietimme aikaa puhelimessa 174 tuntia, joka tarkoittaisi yhden työntekijän osalta n. 1 kuukautta pelkästään puhelimessa.


Jäsenet NPS®️ 82 (2023, 79)

Palvelualue20242023
Caddiemastereiden palvelu on hyvää8583
Tunnen olevani hyvin informoitu olennaisista asioista8280
Sosiaalisen median kanavistamme (esim. Facebook, Instagram) saa hyvin tietoa8278
Operatiivinen johto tekee hyvää työtä8280

​​​​​​​


Vieraspelaajat NPS®️ 85 (2023, 84)

Palvelualue20242023
Caddiemastereiden palvelu on hyvää8887
Vieraspelaajana tuntee itsensä tervetulleeksi8584
Sosiaalisen median kanavistamme (esim. Facebook, Instagram) saa hyvin tietoa8480


Missä haluamme kehittyä

Kassatoiminnot

Olemme ehdottaneet järjestelmäntoimittajalle parannuksia kassatoimintoihin, sillä nykyiset prosessit ovat hitaampia kuin toivoisimme. Varausten yksitellen hakeminen kuitille vie aikaa, mikä voi vaikuttaa asiakkaiden silmissä epätietoisuudelta. Pienillä kehitystoimilla järjestelmän toimivuutta ja asioinnin nopeutta ja asiakaskokemusta voitaisiin merkittävästi parantaa.

Tähän liittyen kehitystä kauden jälkeen onkin jo tapahtunut.

Opetustoiminta

Oulun Golf tarjoaa monipuolisia kursseja, mutta niiden saatavuutta halutaan kehittää. Tavoitteena on tehdä kurssien ja opetustuntien tarjonnasta helpommin saavutettavaa..

Samalla kurssien varaustilanne halutaan tuoda selkeämmin esille.

Aloittelevien golffareiden tuotepakettien sisältöä kehitetään, joka tekee lajin aloittamisesta entistä helpompaa.

Valvonta

Valvonnassa tuli kauden aikana vastaan monenlaisia haasteita. Mainittakoon esimerkiksi luvaton pelaaminen toisen tunnuksilla sekä piittaamattomuus kentänhoidosta ja kanssapelaajista. Valvonta on ollut vapaaehtoistyötä, mutta ensi kaudelle selvitämme mahdollisuutta palkata valvoja, joka tekisi tietyn tuntimäärän valvontatyötä erityisesti iltaisin ja muina tarpeellisina aikoina.

Maksamattomat varaukset: Peliajat ovat kysyttyjä, ja siksi on reilua, että kalenterissa näkyy vain aitoja varauksia. Vastaanotossa päivä alkaa aina edellisen päivän maksamattomien varausten läpikäynnillä. Maksamaton pelimaksu laskutetaan laskutuslisän kera, mikä johtaa usein palautteeseen, joka harvemmin on positiivista.

No Show -tilanteet: Vahvistamattomat lähdöt eli ns. No Show -tilanteet aiheuttavat myös haasteita. Tämä koskee erityisesti osakkeenomistajia ja pelioikeuden haltijoita, jotka eivät saavu varattuun aikaan tai peruvat ryhmäsnsä pelaajan lähdön vasta tiskillä. Peliohjesääntömme mukaan myös No Show -lähdöistä laskutetaan. Tämä herättää kuitenkin vastustusta, sillä maksun hyväksyminen koetaan vaikeaksi.

Molemmat ongelmat kuormittavat merkittävästi henkilökuntaa ja vaativat runsaasti työaikaa.

Se kuinka iso haaste tämä on niin esimerkiksi kaudella 2024 ensimmäinen päivä, jolloin edellisen päivän maksamattomia vuoroja ei tarvinnut periä, oli vasta 17.9.

Golfalalla yleisestikin ollaan oltu varsin lepsuja käytännöissä ja tässä olisi varaa tiukentaa kalenterinhallintaa.

Edellä olevat kohdat on nostettu kehityskohteiksi saadun pelaajapalautteen pohjalta ja nostettu tärkeimmiksi kohteiksi.

Janne, toimisto