Info

Kauppa

Ajanvaraus

Aloita Golf

Yhteenvetoa tyytyväisyyskyselyn tuloksista ja kuluneesta kaudesta

Jäsentyytyväisyyskyselyyn vastasi tänä vuonna 545 jäsentä eli yhteensä 26 % jäsenistämme.

Suuret kiitokset kaikille teille 545 Oulun Golfkerholaiselle, jotka vastasitte tämän vuoden jäsentyytyväisyyskyselyyn.

Jäsentyytyväisyys laski hieman vuoden takaiseen

Jäsentyytyväisyyttä mittaavaan Pelaaja Ensin -kyselyyn vastasi tänä vuonna kaiken kaikkiaan 26 % jäsenistämme. Edelliseen vuoteen verrattuna saimme noin 15 % vähemmän vastauksia. Kysely on meille todella tärkeä työkalu toiminnan kehittämisen kannalta.

Pelaajakokemuksen eli kentän kunnon ja pelattavuuden, palveluiden ja asiakaspalvelun sekä tiedottamisen kehittäminen oli pääteemamme koko kauden ajan. Valitettavasti emme pystyneet täysin vastaamaan pelaajien odotuksiin ja tyytyväisyyttä mittaava NPS-tulos laski viime vuoteen verrattuna. Tämän vuoden kyselyssä NPS oli 44, kun viime vuonna vastaava luku oli 51.

NPS®️ eli Net Promoter Score tarkoittaa suositteluindeksiä eli sitä, kuinka todennäköisesti jäsenet suosittelisivat yritystä, tuotetta tai palvelua ystävilleen tai kollegoilleen. NPS-asteikko on -100 - +100.

Vaikka tulokset hieman laskivat, niin kokonaisuudessaan olen erittäin tyytyväinen Oulun Golfin kauteen 2023. Lajin suosio jatkui vahvana; saimme alkeiskurssien kautta uusia pelaajia lajin pariin ja jäsenmäärämme jatkoi kasvuaan. Kierrosmäärät kasvoivat edellisestä kaudesta 8 % ja taloudellisesti teimme yhden kaikkien aikojen vahvimmista, jopa vahvimman vuotemme. Kenttähenkilökunta sai loihdittua kentän huippukuntoon alkukauden haasteiden jälkeen ja tiedottamisessa otimme valtavia kehitysaskeleita. Myöskin tapahtumat olivat huomattavasti edellisvuotta suositumpia. Sekä Pelaaja Ensin -, että strategiapalautteissa nousivat esiin haasteet kentällä, jotka korostetusti koskevat alkukautta (touko-kesäkuu). Edellinen talvi oli äärimmäisen haastava kentän suhteen, joka valitettavasti näkyi heikkokuntoisina viheriöinä juhannukseen asti. Pyrimme koko ajan kehittämään toimintamalleja ja löytämään keinoja talvituhojen minimoimiseksi, mutta edelleenkin talven vaikutuksella on valtavan suuri merkitys kentän kuntoon.

Kauden 2023 tulosten perusteella olemme valinneet konkreettisia kehityskohteita, joilla pyrimme kehittämään toimintaamme ja palveluitamme jatkossa. Golfkauden aikana teimme 2Up Golf Agencyn kanssa strategiakyselyn ja Oulun Golfin päivitetty strategia julkaistaan syyskokouksessa 30. marraskuuta.

Omalta kohdaltani uskon edelleen, että kolmeen alla olevaan asiaan keskittymällä vaikutamme merkittävästi siihen, että tulokset tulevat kehittymään pitkällä aikavälillä positiiviseen suuntaan.

Jäsenet, osakkaat ja vieraspelaajat = asiakkaamme

Tärkein asia menestyvässä yhteisössä ja yrityksessä ovat asiakkaat. Suurin osa asiakkaistamme on Oulun Golfkerhon jäseniä sekä Oulun Golfin osakkaita, unohtamatta tietenkään isoa joukkoa vieraspelaajiamme. Pelaajakokemuksen kehittäminen kokonaisuudessaan, jäsenien, osakkaiden ja vieraspelaajien huomioiminen, loistavakuntoinen kenttä, ajankohtainen ja selkeä tiedottaminen, muutamia mainitakseni, jotta pystymme tarjoamaan asiakkaillemme mahdollisimman hyvän golfkokemuksen.

Henkilökuntamme

Menestyvä yritys ja yhteisö tarvitsee motivoituneen henkilökunnan. Haluamme pitää henkilökunnasta hyvää huolta ja tarjota heille mahdollisimman hyvät resurssit, työkalut ja edellytykset onnistua työssään.

Yhteistyökumppanimme

Oulun Golfin tulee olla yhteistyökumppanina kiinnostava ja edesauttaa yhteisön ja/tai yrityksen liiketoimintaa positiivisella tavalla. Olemme talousalueen suurin urheiluseura, joka pystyy tarjoamaan yrityksille useita erilaisia tapoja näkyä ja käyttää palvelujamme. Konkreettisena esimerkkinä kehityskohteestamme, joka tarjoaa entistä enemmän lisäarvoa yhteistyökumppaneillemme ovat viime kaudeksi uusitut väylä- ja kenttämateriaalit, jotka parantavat selkeästi kumppaneidemme näkyvyyttä.

Kiitos koko henkilökunnalle, hallitukselle ja johtokunnalle, yhteistyökumppaneille, vapaaehtoisille sekä kaikille Oulun Golfkerholaisille kaudesta 2023. Tehdään yhdessä ensi kaudesta vieläkin parempi!

Petri Väänänen
Toimitusjohtaja Oulun Golf oy/ Toiminnanjohtaja Oulun Golfkerho ry

#MEollaanOULUNGOLF


Kentänhoidon kausi hieman kaksijakoinen

Tätä kirjoittaessa Sankivaaran golfkausi 2023 on saatu päätökseen. Kausi oli pääpiirteissään varsin onnistunut, mutta aivan ongelmitta emme tänä vuonna selvinneet.

Viheriöt aiheuttivat harmaita hiuksia

Isoimpana asiana esille nostaisin alkukesän viheriöiden kunnon. Kuten on monesti aiemminkin todettu, niin talvehtiminen vaikuttaa tässä tapauksessa merkittävästi alkukauden kentän kuntoon. Vaara-kentän puolella jouduimme poistamaan jäätä talven aikana pariinkin otteeseen. Jäisiä viheriöitä oli tänä talvena 12 kappaletta ja jäänpoistolla saimme isoimpia jääpoltetuhoja torjuttuja. Toki aivan täydellistä lopputulosta jäänpoistolla ei aina saada ja varsinkin viheriöiden painaumapaikoissa näkyi jääpolte vaurioita keväällä. Väittäisin kuitenkin, että ilman jäänpoistoa jääpoltteen tuhot olisivat olleet huomattavasti laajemmat. Sanki-kentän puolella puolestaan lumihome pääsi tekemään tuhoja ajallaan tehdyistä torjuntaruiskutuksista huolimatta. Lumihome on pirullinen vaiva keväällä, sillä tautiläikät ovat hitaita paikkautumaan ja kylvökset näistä nousevat aina hitaasti. Suurimpana tekijänä näen kuitenkin lämpötilan. Jos kevät/alkukausi on kylmä, niin kylvöjen idättäminen on haastavaa. Tänä vuonna lämpötilat ottivat harppauksen lämpimämpään ennen juhannusta ja vasta sen jälkeen saimme viheriöiden aukot kunnolla umpeen, jonka jälkeen viheriöt saatiin pidettyä hyvässä kunnossa loppukauden.

Väylät ja tiipaikat onnistuivat hienosti

Väylien ja tiipaikkojen talvehtiminen oli varmasti parasta mitä meillä on hetkeen nähty. Jääpoltetta oli käytännössä vai painannepaikoissa ja lumihomeen määrä hyvin maltillinen. Tässä on varmasti yhtenä osatekijänä viime syksyn panostukset väylien ja tiipaikkojen talveen valmistavissa töissä. Väylillä jo toista kautta käytössä ollut 10 millimetrin leikkuukorkeus tuottaa meillä varsin hyvän pelipinnan ja pidämme sen myös jatkossa. Kentänhoidon puolella lisäsimme myös lyöntijälkien paikkaamista tiipaikoilla ja tiipaikat ovat mielestäni tänä kautena olleet paremmassa kunnossa, kuin aikasempina kausina.

Tiipaikkaprojektien puolella on myös edetty aikataulun mukaisesti. Sanki 7, Vaara 8 sekä Vaara 9 uudet tiipaikat on tarkoitus avata pelille ensi kauden aikana heti, kun ruohopinnat ovat siinä kunnossa, että ne kestävät pelin. Syksyllä on saatu tehtyä myös Sanki 10 punainen tii, Sanki 15 valkoinen tii sekä Sanki 4 keltaisen tiin laajennus. Näiden osalta avaus tapahtuu kaudella 2025.

Vaara 5. © Robert Lindström, 2Up Golf Agency

Syksyn ja alkutalven töistä

Syksyn olosuhteet ovat tänä vuonna olleet haasteelliset. Lämpimän syyskuun jälkeen säät muuttuivat radikaalisti lokakuun alusta. Kuura-aamut ja varsin runsaat ja jatkuvat sateet tekivät kentästä erittäin märän. En muista millon olisin nähnyt kenttäämme niin märkänä, ja tämän takia jouduimme pitämään kenttää useampana päivänä kiinni, koska pelaaminen ei yksinkertaisesti ollut mahdollista. Märkyys vaikutti myös viheriöiden syystöihin. Syväilmastusta emme päässeet aloittamaan aikataulun mukaisesti ja viimeinen torjuntaruiskutus jäi tekemättä, kun yksinkertaisesti ruiskutuskelejä ei ollut. Syväilmastus saatiin tehtyä pääpiirteissään juuri ennen pakkasjakson alkua, mutta yhdeksän viheriötä jäi ilmastamatta. Nämä joudumme ilmastamaan ensi keväänä.

Marraskuun alkuun lunta oli päässyt kertymään kentälle jo reilut 10 senttiä ja ennuste näytti muutaman päivän plussakeliä, joten jouduimme poistamaan lumen viheriöiltä. Homma saatiin maaliin parissa päivässä; kiitos Metsäveljille ja talkoolaisille avusta. Muutaman päivän plussajakso sitten sulatti viheriöt ja pääsimme tekemään tuon puuttuneen torjuntaruiskutuksen. Tällä hetkellä tilanne viheriöillä näyttää siispä hyvältä.

Pakkasista huolimatta kentällä on päästy tekemään kuivatustöitä. Tavoitteena on saada muutamia kentän märkiä paikkoja jatkossa kuiviksi. Näitä töitä on tehty Sangilla väylillä 16, 17 ja 18. Näkyvimpänä näistä varmasti Sangin 16 väylän viheriön oikea raffialue ja edusta. Metsäveljet poistivat ison määrän puita viheriön oikealta puolelta ja koko alueelle on vedetty uudet salaojalinjat. Alue tulee olemaan alkukauden korjauksenalaista, mutta tavoitteena on, että jatkossa märkänä ollut raffialue ja viheriön edusta saadaan kuivaksi. Viheriön viereinen raffialue tulee entisestään myös hieman laajenemaan.

Yhteistyö Hakon kanssa

Kuten aiemmin tiedotettiin, Oulun Golf on ensi kaudesta alkaen Hakon yhteistyökenttä. Ensi keväälle saamme kuusi uutta Toron konetta ja vanhempia koneita poistetaan käytöstä. Varmaankin näkyvämpänä näistä konehankinnoista on kaksi kappaletta täysin sähköisiä viheriöleikkureita, jotka nostavat sähköleikkurien määrän meillä kolmeen. Tarkotuksena olisikin, että ensi kaudella viheriöt leikataan pääsääntöisesti sähkökoneilla. Päästöjen vähenemisen lisäksi sähkökoneissa ei ole mahdollista tapahtua hydrauliikkaöljyvuotoja, joita valitettavasti parilla Uuden Vaaran viheriöllä tällä kaudella pääsi tapahtumaan.

Kiitokset kuluneesta kaudesta pelaajille, henkilökunnalle ja koko Sankivaaran golfyhteisölle!

Marko Jaara
Kenttämestari


Terveiset toimistolta - palvelu ja viestintä prioriteetteina

Kulunut golfkausi oli kaikin puolin varsin onnistunut toimistonkin puolella. Pelaaja Ensin -jäsentyytyväisyyskyselyn tulokset mm. palvelun ja viestinnän osalta pysyivät lähes samalla tasolla; muutamalla osa-alueella tulos nousi pykälän tai kaksi ja muutamalla puolestaan laski saman verran.

Ohessa kyselyn tuloksia liittyen toimiston tärkeimpiin osa-alueisiin eli palveluun ja viestintään. Ensimmäinen lukema on viime vuodelta ja jälkimmäinen tältä vuodelta.

  • Asiakaspalvelu, tiedotus ja johto 80 -> 79
  • Caddiemasterin palvelu 85 -> 83
  • Informointi olennaisista asioista 79 -> 80
  • Kotisivut sisältävät tarvittavat tiedot 80 -> 81
  • Tiedon löytäminen somesta 76 -> 78

Palvelussa hieman takapakkia, viestintä otti harppauksen eteenpäin

Palvelun osalta emme valitettavasti aivan yltäneet yhtä hyvään tulokseen kuin viime vuonna, mutta olemme hyvinkin optimistisia tulevaisuuden suhteen, sillä viime vuosina rekrytointiin tekemämme panostukset ovat tuoneet asiakaspalvelutiimiimme hurjasti erilaista osaamista ja loistavia työntekijöitä. Toimintamalliemme tehostaminen ja yksinkertaistaminen sekä suoraviivainen tuotevalikoima ja hinnoittelu edesauttavat palvelun laadun kehittymisessä. Myöskin uuden toiminnanohjausjärjestelmän WiseGolfin osalta käytössämme oli vuoden verran enemmän kokemusta sekä työkaluja. Järjestelmän vaihdoksen mukana tullut verkkokauppa on osoittautunut erinomaiseksi ja auttaa osaltaan sujuvampaa asiointia.

Palvelun ohella toinen tärkeä kehityskohteemme menneellä kaudella oli viestintä. Resurssiemme puitteissa olemme pyrkineet tehostamaan tiedottamista ja tämä tulee jatkossakin olemaan yksi tärkeimmistä viestintään liittyvistä prioriteeteistämme. Teimme kauden aikana mm. tiedotteita videon muodossa sekä toimme aivan uudella tavalla esiin yhteisömme toimijoita sosiaalisessa mediassa. Yhteistyömme 2Upin kanssa mahdollistaa entistä monipuolisemman ja laadukkaamman yhteisöllisyyden rakentamisen somen avulla.

Tärkeät golftoimijat kehittävät toimintaa yhdessä kenttien kanssa

WiseGolfin toukokuussa 2022 julkaisema mobiilisovellus on ollut pelaajien käytössä nyt kahden kauden ajan ja golfyhteisön antaman palautteen ansiosta kehittyy jatkuvasti. Olemme osallistuneet ja osallistumme jatkossakin WiseGolfin kehitysryhmän toimintaan läpi kauden. Kehitysryhmä tuo esiin kenttien tarpeita ja priorisoi kehityskohteita. Meidän toiveenamme on helppokäyttöinen sovellus, joka antaa pelaajalle mahdollisimman paljon valtuuksia hoitaa pelaamiseen liittyvät asiat halutessaan täysin omatoimisesti, ilman tarvetta ottaa yhteyttä caddiemasteriin.

Tapahtumiemme hallinnassa myöskin jo toista kautta käytössä ollut Golf GameBookin Tournament Manager vastasi jälleen odotuksiimme ja toimi moitteetta koko kauden läpi. On ollut hienoa huomata järjestelmän jatkuva kehittyminen, sillä alusta on alunperin luotu selvästi pienemmille toimijoille. GameBookin siirtäessä tasoituskorttien palauttamisen maksullisen Gold-version taakse kauden kynnyksellä, Golfliitto reagoi hienosti ja rakensi nopealla aikataululla golfareille yksinkertaisen mutta toimivan digitaalisen tuloskortin eBirdie-sovelluksen yhteyteen. Golfala kehittyy tällä hetkellä huimaa vauhtia yhdessä alan toimijoiden ja kenttien kanssa ja uskomme, että tämä vaikuttaa positiivisesti myös pelaajakokemukseen.

Vaara 15. © Robert Lindström, 2Up Golf Agency

Tapahtumista kiitosta, joukkuekisojen lisääminen koettiin positiivisena

Viime vuonna kerätyn palautteen pohjalta viesti oli selvä; joukkuekisoja halutaan enemmän henkilökohtaisten kisojen sijaan. Kilpailutoimikunta huomioi tämän suunnitellessaan tapahtumakalenterin runkoa. Aktiivisuus osallistujamäärissä nousi vajaalla 400:lla ja kisastartteja kertyi kaikkiaan yli 4200.

Yhteenvetona voimme todeta, että vaikka muutos ei ole koskaan helppoa, olemme tyytyväisiä onnistuneeseen kauteen ja jatkamme aktiivista järjestelmien kehittämistä yhdessä kumppaniemme kanssa. Katseemme on jo ensi kaudessa, josta odotamme vieläkin onnistuneempaa ja kaikinpuolin sujuvampaa kaikille asiakkaillemme.

Mukavaa talven alkua kaikille!

Janne Anttonen
Toimistopäällikkö

Samu Rasila
Palveluvastaava


Klubiravintola Vaara haluaa kehittyä vastaamaan odotuksia

Ensimmäinen kausi oli paljon opettava ja uuteen kauteen lähdemme liudalla uudistuksia. Tarkoitus on parantaa jäsenien palveluja heille suunnatuilla eduilla. Lisäksi tilaisuuksien toimivuutta on tarkoitus parantaa tekemällä prosessista jouhevampi.

Ajatuksissa jäsenille on mm. paljon puhuttu kahvikortti sekä oluen ja lounaan hinnan alennus. Luonnollisesti ensimmäisestä kesästä on opittu paljon muutakin ja esimerkiksi väyläkioskin tuotteista osa menee työpöydälle kuten myös osa klubin vitriinituotteista. Lounasta tullaan uudistamaan toimivammaksi ja tuote pyritään saada palvelemaan paremmin monipuolista asiakaspohjaa. Lounas tulee kokemaan suurimman muutoksen. Ajatuksia konseptista kyllä jo on, mutta se on sen verta iso työmaa, että annetaan sen marinoitua hyväksi tässä loppuvuoden aikana.

Jussi ja Jenny Kurkela